Waarom ademcoaching thuishoort in het onderwijs: 5 redenen
In steeds meer klaslokalen wordt het duidelijk: er is niet alleen behoefte aan kennisoverdracht, maar ook aan rust, regulatie en veiligheid. Kinderen kampen met stress, overprikkeling en emotionele ontregeling – en leerkrachten voelen zich steeds vaker overvraagd. Ademcoaching biedt een eenvoudige, lichaamsgerichte ingang om spanning te reguleren en veerkracht op te bouwen. Niet als snelle oplossing, maar als duurzame basis voor welzijn – bij zowel leerling als leerkracht.
Waarom zou ademcoaching een plek moeten krijgen binnen het onderwijs? Hieronder lees je vijf belangrijke redenen.
1. Kinderen ervaren steeds meer stress – en leren nauwelijks hoe ze daarmee om kunnen gaan
De cijfers liegen er niet om: steeds meer kinderen ervaren stressklachten, slaapproblemen, concentratieverlies of emotionele uitbarstingen. De druk van het schoolsysteem, prestatienormen, sociale druk en constante prikkels zorgen voor een zenuwstelsel dat zelden tot rust komt. Maar waar leren kinderen eigenlijk hoe ze met die spanning om kunnen gaan?
Ademwerk biedt een direct toepasbare tool om kinderen te leren reguleren. Niet met woorden of lange gesprekken, maar via hun eigen lichaam. De adem als ingang naar rust, focus en veiligheid. En hoe eerder kinderen dat leren, hoe beter ze die vaardigheid meenemen in de rest van hun leven.
2. Een gereguleerd kind begint bij een gereguleerde volwassene
Zelfregulatie begint altijd bij de volwassene voor de klas. Als een leerkracht gespannen of overweldigd is, nemen kinderen dat feilloos over. Dit is het principe van co-regulatie: het zenuwstelsel van het kind stemt zich af op dat van de ander. Daarom is het essentieel dat leerkrachten zelf beschikken over tools om hun systeem tot rust te brengen – en daarin een anker kunnen zijn voor de klas.
Ademcoaching leert leerkrachten hoe ze zélf kunnen vertragen, gronden en reguleren. Dat heeft niet alleen een positief effect op henzelf, maar creëert ook meer rust, veiligheid en beschikbaarheid in de klas. Ademwerk helpt leerkrachten letterlijk op adem komen – zodat ze meer ruimte ervaren om écht aanwezig te zijn.
3. De adem werkt direct op het zenuwstelsel – ook bij kinderen
Anders dan cognitieve methodes, werkt ademwerk direct via het autonome zenuwstelsel. Het brengt kinderen terug naar hun lichaam, zonder dat ze hoeven te praten of nadenken over wat ze voelen. En dat maakt het zó geschikt voor de klas.
Kinderen die overprikkeld, boos of angstig zijn, kunnen via hun ademhaling snel weer tot rust komen. Denk aan simpele oefeningen waarbij je langer uitademt, of spelenderwijs werkt met klanken en ritme. De adem is altijd beschikbaar – en goed ingezet, kan het een krachtig hulpmiddel zijn bij het omgaan met emoties en spanning.
4. Ademcoaching biedt een trauma-sensitieve ingang naar regulatie
In elke klas zitten kinderen met een vorm van trauma – groot of klein. Dat vraagt om een benadering die niet triggert, maar veiligheid en draagkracht vergroot. Ademcoaching kan daarin veel betekenen, mits het trauma-sensitief wordt ingezet.
Dat betekent: geen diepe ademtechnieken forceren, maar zacht werken met aanwezigheid, veiligheid en lichaamsbewustzijn. Leerkrachten leren signalen van ontregeling herkennen en passende ademinterventies inzetten – niet om iets op te lossen, maar om ruimte te bieden aan wat er is. En dat is precies wat kinderen met trauma nodig hebben: ruimte om te voelen, zonder overspoeld te raken.
5. Ademcoaching past bij de beweging richting welzijn en preventie in het onderwijs
Scholen zoeken steeds vaker naar manieren om structureel in te zetten op welzijn, veerkracht en mentale gezondheid. Denk aan programma’s rond sociaal-emotioneel leren, stressreductie en traumasensitief onderwijs. Ademwerk sluit daar naadloos op aan.
Het vraagt geen dure materialen of ingewikkelde programma’s. Ademcoaching is laagdrempelig, praktisch en krachtig – mits goed begeleid. En het mooie is: zodra leerkrachten zelf de kracht van ademwerk ervaren, willen ze het vaak direct doorgeven aan hun leerlingen. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect van bewustzijn, regulatie en verbondenheid.
Zelf aan de slag? Bekijk Het Grote Ademoefeningen Boek – Kids
Wil je meteen praktische tools in handen hebben voor je werk met kinderen – of voor je eigen kind(eren)? Het Grote Ademoefeningen Boek – Kids is een rijk adempakket boordevol uitleg, wetenschappelijke onderbouwing en kindvriendelijke oefeningen. Speciaal ontwikkeld voor coaches, begeleiders, ouders en leerkrachten.
Het pakket bevat:
Een uitgebreid e-book met heldere uitleg, speelse ademtechnieken en duidelijke info – geschikt voor jongere kinderen (vanaf ca. 4 jaar) én tieners (tot ca. 17 jaar)
7 professionele video’s (voor kinderen vanaf 9 jaar), waarin de oefeningen stap voor stap worden uitgelegd en voorgedaan
Ideaal voor gebruik in de klas, coaching of kinderopvang – bij spanning, overprikkeling, vermoeidheid of juist om energie op te wekken.
Dit pakket helpt kinderen om hun adem te leren voelen, reguleren en gebruiken als rustanker in allerlei situaties.
Meer leren? Volg de 3-daagse training Ademcoaching in het Onderwijs
Voor ademcoaches en ademtherapeuten die zich willen verdiepen in het begeleiden van leerkrachten en kinderen, is er nu een unieke bijscholing: Adem, Aandacht & Aanwezigheid – een 3-daagse training gegeven door Lilian Korzilius en Wilna Eenkhoorn van de Adem en Bewustzijn Academie.
Tijdens deze intensieve training leer je:
hoe je ademwerk trauma-sensitief toepast in de klas
hoe je kinderen en leerkrachten helpt bij spanning, overprikkeling of onrust
en hoe je zelf stevig aanwezig kunt zijn als begeleider
Je ontvangt o.a. lesmateriaal, een ademtoolkit voor kinderen, begeleide sessies van professionals en kennis over het zenuwstelsel, hechting en ontwikkelingsfasen. De training vindt plaats op een prachtige locatie in Creil en is inclusief verblijf en maaltijden.
Bekijk ook:
Verlang je naar rust, verbinding en herstel? De Nieuwe Adembeweging® is een zachte maar diep helende ademwijze die je helpt te zakken in je lijf en weer te voelen wie je werkelijk bent.
Ademtrainer Marleen van den Hout laat je deze bijzondere manier van ademen ervaren.
Dinsdag 8 juli 20:00 - 21:30 uur (incl replay en Q&A)
✨ Meld je aan en adem mee!